Lake Babogaja - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Joanne en Renate - WaarBenJij.nu Lake Babogaja - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Joanne en Renate - WaarBenJij.nu

Lake Babogaja

Door: Joanne en Renate

Blijf op de hoogte en volg Joanne en Renate

28 November 2009 | Ethiopië, Debre Zeyit

Hallo allemaal!

Hier is weer een nieuwe update van onze weblog. Dit verhaaltje gaat alleen maar over ons weekend van 21 en 22 november, toen we naar Lake Babogaja gingen. Debre Zeit wordt omgeven door zeven meren, waarvan Babogaja er een is. In ons volgende verhaaltje gaan we meer vertellen over onze ervaringen van afgelopen week. Anders zou het een veel te grote lap tekst worden om aan een stuk door te lezen ;) Enjoy!

Zaterdagmiddag zouden we naar het zwembad in Debre Zeit, daar hadden we heel veel zin in! Overdag kan het hier heel warm worden, en dan gaat er natuurlijk niets boven een frisse duik in een zwembad. Robert ging ook met ons mee. Maar toen we bij het zwembad aankwamen, was onze zin om te zwemmen eigenlijk meteen over. Wat was dat water smerig! Er kwam een enorme stank van het groenbruine water af en bovendien zwom er helemaal niemand in –misschien ook wel omdat hier niet zo veel mensen zijn die kunnen zwemmen. En dat terwijl het zwembad net anderhalve maand dicht was geweest voor de grote schoonmaak! Toen Robert aan een medewerker vroeg waarom het water zo’n rare kleur had, kregen we als antwoord dat er bij het schoonmaken iets te veel chemicaliën gebruikt waren. Yeah, right… Dat zou dan zeker die snertkleur kunnen verklaren? Wij hadden in ieder geval genoeg gezien, hier zouden we dus echt niet in gaan zwemmen!
Toch wel een beetje teleurgesteld gingen we het centrum van Debre Zeit weer in, waar we bij een spa en massagecentrum gingen informeren of ze daar misschien ook een zwembadje hadden. Dat hadden ze niet, maar we kregen daar wel de tip om met de taxi naar Lake Babogaja te gaan. Het water zou daar veel schoner zijn dan in het zwembad en volgens de eigenaar van het centrum zat daar geen bilharzia in. Volkomen veilig dus! Robert had geen zin meer om mee te gaan, dus gingen wij met z’n tweeën met de Baja (driewielige taxi) naar het natuurgebied. We werden afgezet bij een recreatiegebied aan de rand van Debre Zeit, wat was het daar mooi! Er waren heel veel jonge mensen, en er stonden een paar hutjes waar Ethiopische muziek werd gedraaid om op te dansen. Echt een vakantiesfeer hing daar! We raakten in gesprek met een rastafari, Haptu, die ons uitnodigde om op zijn kleed te komen zitten. Zijn Duitse vriend Wolfgang was bezig om het grote meer voor de zevende keer op en neer te zwemmen! Haptu en Wolfgang verzekerden ons ervan dat het helemaal veilig was om in het meer te zwemmen, geen bilharzia. Daarom durfden wij ook wel eventjes het water in te gaan, even snel afkoelen. De mensen daar schenen het toch wel heel bijzonder te vinden, twee van die blanke meiden in bikini’s… Helemaal gemakkelijk voelden we ons er dan ook niet bij, maar het water was wel heel lekker! Nadat we allebei in het water geweest waren werden we nog uitgenodigd bij een groepje studenten uit Addis om bij hun muziektentje te komen. Daar wilden ze ons wel leren om op hun Ethiopische muziek te dansen. Wat was dat leuk! Toen aan het einde van de middag de stroom uitviel, gingen ze zelfs nog een stukje voor ons zingen. We hebben heel veel lol met hun gehad. Na het dansen en zingen was het voor ons wel weer tijd om weg te gaan. We namen weer een baja naar de compound van Tim, waar we elke zaterdag een paar potjes volleybal spelen met de Nederlanders hier. Voor het volleyballen waren we nu alleen wel wat te laat. Geen potjes volleybal meer voor ons dus, maar toen we aankwamen werden er wel lootjes getrokken voor Sinterklaas. De goedheilig man kan een bezoekje naar Ethiopië natuurlijk niet overslaan! Daarna gingen we weer met z’n allen uit eten, naar het legendarische restaurant Family’s.
Zondagmorgen gingen we weer naar Debre Zeit, samen met Tineke zouden we een bezoek brengen aan de kerk van Tassou. De Koriftu church was gelegen aan het Koriftu meer, dat was echt een prachtige locatie. ’s Ochtends zagen we allemaal kleine groepjes met kinderen die zondagschool hadden. Het was jammer dat de dienst vandaag extra kort was doordat er verkiezingen zouden zijn voor de oudsten, het kerkkoor hoefde nu niet te zingen. En dat had ons nu juist zo leuk geleken! Wel was er een worship Group, en alle kerkleden zongen enorm vrolijk en enthousiast mee. De hele dienst was in het Amhaars, dus in dat opzicht was het ook niet zo heel erg dat de dienst vandaag korter dan normaal was. Het was wel een leuke ervaring om eens in deze kerk een kijkje te nemen, Tassou vond het ook erg leuk dat wij een keer met hem mee wilden. Verder hebben we op zondag niet zo heel veel gedaan, het was een hele warme dag. We hebben nog een klein rondje om de compound heen gelopen, we zitten hier heel mooi tussen de bergen. We willen ook nog een keer een bergwandeling maken op een van de bergen hier, want daarachter ligt Lake Hora, wat ook heel mooi moet zijn. Dat gaan we binnenkort dus nog wel eens doen!

En nu moeten jullie het volgende verhaaltje maar even lezen, want dat is ook heel erg leuk en spannend.

Veel liefs, Renate en Joanne

• 28 November 2009 - 12:18

Stefan V:

Leuk dat zwemmen en dansen! Ik ga vanavond sinterklaas vieren met vrienden, die Sint heeft het maar druk. Veel plezier nog, geniet van het mooie weer!

xstefan

• 28 November 2009 - 15:19

Rein En Pia:

Leuk dat er ook nog even tijd is om te ontspannen.
    Wel goed informeren of het zwemwater veilig is.
    Jullie inzet is fantastisch en wordt ter plekke ook zeer gewaardeerd, zoals wij lezen.
    Veel plezier nog.
    Liefs